そもそも絵馬そのものが、今では受験合格を祈って小絵馬を神社に奉納するくらいの認識しかないでしょう。でも少なくとも昭和30年代くらいまでの日本では、地域の人たちがお金を出し合って厄除け、安全・健康・長寿などの共通の願いを叶えてもらうために大絵馬を神社に奉納する習慣が日常にあったのです。
そしてその願いを託された絵を描く絵師の事を「絵馬師」と言い、江戸時代から戦前までは日本中の都市部では少なからずいたのです。でも戦後の昭和30年代にはほとんどいなくなり、福岡市の博多にいた実質上最後の絵馬師が吉村百耕でした。
百耕は本名を豊吉(とよきち)と言い、明治11年(1878)11月26日に福岡県福岡市櫛田前町22番地(現在の福岡市博多区冷泉町6番21号)に、地主であった父吉三郎と母トヨの長男として生まれました。吉村家は代々博多人形師の家でしたが、百耕は幼い頃より絵画が何よりも好きでしたので、少年時代に筑前福岡藩の南画家の上田鉄耕に師事し、「耕」の一字を雅号にいただいたのです。
百耕絵馬の特長は、カラフルでエネルギッシュでダイナミックなこと、粋で洒脱なこと、細部の表現にまでぬかりのないことでしょう。
博多最後の絵馬師 吉村百耕
1878(明治11)〜 1958(昭和33)
Hyakko Yoshimura(1878~1958)
The Last EMA Painter in Hakata.
In Japan up to the mid-1960s, there used to be a custom that people in communities raised money to donate large ema for common prayer or wishing for a safe trip to Ise Jingu, or a safe return from war, good health, longevity, good luck and so on. And there were many professional ema painters in large towns in the Edo era. However, after the Pacific War (the Second World War), the number decreased drastically.
Hyakko Yoshimura was one of the few ema painters who lived in Hakata, Fukuoka City. His real name was Toyokichi and he was born on November 26th in 1878 and passed away on May 2nd in 1958 at the age of 79. His family’s profession was Hakata doll maker for generations.
He studied Japanese painting under Tekko Ueda, a famous local Nanga artist. He started painting ema professionally at the age of 17 and continued painting until the age of 78. For 61 years, he painted hundreds of ema with various subjects. According to the research done by the Fukuoka provincial government, approximately 180 of his works still exist in shrines throughout the province of Fukuoka. Therefore, he can be called “The last EMA painter in Hakata.” Unfortunately, he is now almost forgotten among the populace of Fukuoka.